פרס החינוך לטירן גורני, מרכז משק חקלאי מצטיין לשנת תשע"ז בויצו ניר העמק

ענפי משק מגוונים, יצירתיות וחתירה למצוינות וחדשנות– אלה פני המשק החקלאי בכפר הנוער ניר העמק בהובלת טירן גורני.

ויצו ניר העמק הוא כפר נוער חקלאי, השם דגש על לימודי החקלאות, פיתוח המשק ושילוב כל חניכי הכפר בעבודה בענפי השונים. המשק החקלאי בכפר מטפח סביבה פדגוגית, חינוכית וערכית, עתירת חדשנות וטכנולוגית לימודית המאתגרת הן את הצוות והן את התלמידים. בצד האקדמי המשק מוביל שיתופי פעולה עם ביה"ס והפנימייה היוצרים למידה ייחודית ומשמעותית.

התלמידים העובדים במשק החקלאי זוכים להיות שותפים בהובלת ענפי המשק השונים, ענפי בעלי החיים וענפי הצומח. הם עובדים ברפת  המונה כ-87 פרות מניבות  עם מכסת החלב עומדת על  874,180 ליטר בשנה, במחלבה המייצרת גבינות משובחות ממכסות חלב רפת הכפר והם, יחד עם גבנית מוסמכת,מייצרים גבינות משובחות ומזינות. המעוניינים בכך מגישים עבודות מחקר בהיקף 5 יחידות. בכפר פועלים גם שני לולי פיטום בהם מגדלים כחמישה מדגרים בשנה. אורווה לרכיבה טיפולית בה לומדים ילדים בעלי צרכים מיוחדים מכל האזור, ילדי המשפחתון וחניכי כיתת המשטרה. במסגרת פעילות החווה נערך בכפר קורס יוקרתי למדריכי רכיבה טיפולית. תלמידי שכבת יב' ניגשים לבגרות מעשית באורווה. יש באורווה שלושה עשר סוסים וארבעה סייחים, שחלקם הגיעו לישראל מאירופה, חלקם נקנו בארץ וחלקם נולדו באורווה. בכפר פועלת גם מכוורת ובה חמש כוורות מניבות דבש. בענף לומדים ועובדים תלמידים הנבחנים בבחינת מעקב ובחינה חיצונית של משרד החינוך.

ענפי הצומח כוללים את הגד"ש(גידולי השדה)המשתרע על 1370 דונם, כשכל השטח מעובד ע"י טרקטורים וציוד מכני חקלאי  של הכפר ואת גן ונוי העוסק בטיפוח המרחב הסביבתי וגינות הנוי בכפר. יש במשק החקלאי גם חממה לימודית ממוחשבת שבה תלמידי מגמת המדעים עורכים עבודות מחקר בליווי לעבודת גמר ברמת 5 יחידות. ענף נוי אגרואקולוגיה מטפל בכמאה דונם גינון בכפר הכולל מדשאות, גינות נוי רבות, גיזומים, הדברת עשבים ומטפל במערכות ההשקיה. הוא כולל בתוכו גן אקולוגי אורגני עם צמחי תבלין, פרחים ובריכת דגים שמאפשר ללמוד באווירה אחרת, ירוקה ואיכותית. הגן מטופל אך ורק ע"י אמצעים טבעיים – ללא שימוש בחומרי הדברה או כל סוג של חומר כימי.

לאחרונה ניטעו בכפר  2.5 דונם של פרדס עצי הדרים. את עצי הזית המפוזרים בכפר אנחנו מוסקים ומהם מופק שמן זית אשר משולב בגבינת הלבנה המיוצרת במחלבה.

כפר הנוער ויצו ניר העמק זכה לפני שנתיים במקום הראשון בתחרות הראשונה בארץ ליזמות וחדשנות בהיי-טק חקלאי. במסגרת זו התלמידים ערכו ניסויים ופיתחו מכשיר המכיל נחושת להארכת חיי המדף של הבננה, עוד פיתחו התלמידים הליך העונה על חסכון מים בגידול צמחיה. הם לומדים בליווי חוקרים בעלי שם עולמי על חקר התנשמות באזורנו.

על כל הפעילות העשירה הזאת מנצח בהצלחה רבה מרכז המשק טירן גורני. טירן הגיע לכפר לפני כעשר שנים. בתפקידו הקודם כקצין משטרה הקים את הפנימייה ללימודי משטרה בכפר ופיקד עליה. טירן, איש אדמה בדמו ובהוויתו, גדל במושב סמוך לירושלים והיה זה אך טבעי שיחזור אל הכפר והאדמה. כשפרש מהמשטרה, החל לעבוד כמרכז המשק, תפקיד בו הוא תורם למשק בפרט ולכפר בכלל תרומה משמעותית וחשובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לצמוח איתנו להצלחה!

מלאו את הטופס ונחזור אליכם עם כל הפרטים על מסלולי הלימוד ב"ויצו ניר העמק".