לי זה כן קרה!

"לא האמנתי שרשת חברתית יכולה להיות כלי נשק". אמא של דוד-אל מזרחי ששם קץ לחייו בעקבות שיימינג ברשת, פגשה את תלמידי מגמת תקשורת לשיחה מרתקת ובעיקר חשובה. "צריך להבין שתקשורת בעידן שלנו עלולה להביא למצבי קיצון".

בשנת 2011 הוכתה המדינה בהלם כאשר נער כבן 16 מכפר אדומים, שם קץ לחייו בנסיבות טראגיות. זמן לא רב אחר כך התברר כי פרסומי נאצה שנכתבו ברשתות החברתיות, הם אלו שגרמו לו לשלוח יד בנפשו. "אחרי שאחותו מצאה אותו ללא רוח חיים באמבטיה, הגעתי מהר וכשנכנסתי לחדרו של דוד-אל, המחשב היה פתוח עם הפרופיל האישי שלו בפייסבוק ואז ראיתי את מה שנכתב", סיפרה אמא שלו, לימור, לתלמידים. "וזאת הייתה סופה של תקופה ארוכה שבה הוא התמודד עם אין ספור הקנטות והצקות שלא ידעתי עליהן. הוא לא שיתף וסיפר לנו כל הזמן שהכל בסדר". בהרצאה מרתקת לתלמידי מגמת תקשורת, גוללה את סיפורו של בנה, נער נורמטיבי שסבל מעיכוב התפתחותי שגרם לו להיות נמוך ביחס לבני גילו. "זה כל חטאו, וגם זה היה אמור להסתדר עם השנים. כל הרופאים אמרו לו שהוא יהיה בגובה ממוצע. אבל הוא לקח את זה קשה והסביבה בבית הספר טרחה להזכיר לו כל יום כמה הוא נמוך, בלשון המעטה". במפגש תיארה לימור את הדברים שגילתה בדיעבד: את האלימות הפיזית והמילולית שסבל ממנה בכל יום מחדש, את השיימינג שנעשה לו ברשתות החברתיות על בסיס קבוע. "לא הבנתי את העוצמה של הנזק שרשתות חברתיות יכולות לגרום. כל נושא הבריונות באינטרנט לא היה אז בתודעה, לא נתנו לזה דגש במערכת החינוך ובכלל, בתקשורת. רק כשקרה לי הגרוע מכל, הבנתי שזה יכול לקרות לכל אחד".

"פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק וכל השאר, הם בעצם סוג של לוח מודעות ענקי, שפונה לאלפים ועשרות אלפים. תחשבו טוב רגע לפני שאתם כותבים משהו על מישהו, לפני שאתם מעלים תמונה שעלולה לפגוע באחר, או בעצמכם מבלי שחשבתם על זה. הרשת לא שוכחת, מהרגע שלחצתם על הכפתור, זה יוצא אל העולם בלי דרך חזרה", המשיכה לימור בדברים הנוקבים. "והכי חשוב, תדברו! תמצאו אדם אחד בוגר: אבא או אימא, מורה, יועצת, כל אחד שאתם בוטחים בו ותשתפו! אל תשמרו את זה לעצמכם כמו שדוד-אל שלי שמר. הוא כבר לא ישוב, והסיבה שאני כאן היא כדי שחלילה לא יהיה עוד מקרה כזה". בסיום ענתה לימור לשאלות התלמידים וחשפה כי המקרה של דוד-אל היה הזרז להקמת מטה 105 של משטרת ישראל- מוקד פניות ייעודי שנפתח לטובת דיווח על בריונות ברשת.

סיפורו של דוד-אל:

כתבות אחרונות

בואו לצמוח איתנו להצלחה!

מלאו את הטופס ונחזור אליכם עם כל הפרטים על מסלולי הלימוד ב"ויצו ניר העמק".