הכפר הינו כפר חקלאי, השם דגש על לימודי החקלאות, פיתוח המשק ושילוב כל חניכי הכפר בעבודות בענפי המשק.

המשק החקלאי בכפר מטפח סביבה פדגוגית ,חינוכית וערכית . סביבה זו , עתירת חדשנות טכנולוגית ולימודית מאתגרת את הצוות והתלמידים , המשק החקלאי מוביל שת"פ פוריים עם ביה"ס והפנימייה , היוצרים למידה ייחודית ומשמעותית . התלמידים העובדים במשק החקלאי זוכים להיות שותפים בהובלת ענפי המשק

על כל זאת ועוד זכה המשק בפרס החינוך למשק חקלאי מצטיין לשנת תשע"ז

1372 דונם גידולי שדה המעובדים על ידי הכפר, רפת שבה כ-87 פרות המניבות חלב בשלוש חליבות בכל יום, מחלבה המכינה גבינות משובחות מחלב רפת הכפר, לול לפיתום תרנגולות, אורוות סוסים  לרכיבה טיפולית שבה לומדים החניכים ומשולבים בטיפול בילדים מוגבלים המגיעים למקום, גן ונוי – טיפוח המרחב הסביבתי וגינות הנוי בכפר, חממה לימודית ממוחשבת שבה תלמידי המדעים עורכים עבודות מחקר בליווי לעבודת גמר ברמת 5 יחידות.

 מכוורת ובה 5 כוורות מניבות דבש בשתי רדיות בשנה פרדס הדרים שנטע אשתקד.

נפתח בכפר הגן אקולוגי אורגני שמאפשר ללמוד באווירה אחרת, ירוקה ואיכותית.

נוי אגרואקולוגיה הענף מטפל בכ- 100 דונם גינון בכפר הכולל מדשאות , גינות נוי רבות , גיזומים , הדברת עשבים , מערכות השקיה. כולל בתוכו גן אקולוגי אשר מטופל אך ורק ע"י אמצעים טבעיים ללא שימוש בחומרי הדברה או כל סוג של חומר כימי . ענף שאינו ריווחי אלא נותן שרות נטו לכן ההוצאות עליו גבוהות מאוד ללא שום רווח.

בית ספרנו זכה לפני שנתיים במקום הראשון בתחרות הראשונה בארץ ליזמות וחדשנות בהיי-טק חקלאי.

הבננות– בננות מהוות ענף חשוב בייצוא החקלאי, אך חיי המדף שלהן קצרים, ולכן נמשכים מאמצים רבים להרחבת גידולן ולהארכת חיי המדף שלהן. הועלתה הצעה ניסיונית שלנו לפתח מכשיר אשר יכיל נחושת, מכיוון שהיסוד נחושת ידוע כבר שנים רבות כביו-מתכת וכחומר אנטי-בקטריאלי, במחקרים הוכחה פעילותו בהארכת חיי מדף של פרח נוי. בניסוי שבוצע יוצרו 4 כלי אחסון זהים אשר בשלושה מהם הושתלו כמויות שונות של חוטי נחושת, והרביעי שימש כביקורת ללא חוטי נחושת. בננות בדרגת הבשלה זהה בעלות משקל זהה הונחו בכלי אחסון (מכשירים) למשך שבוע, ושטח מוגדר של 3 סנטימטר על חמישה סנטימטר סומן על רקמת קליפת הבננה החיצונית. בדיקת יעילות המכשיר נערכה שבוע אחרי ההנחה בכלי האחסון (מכשיר), ולאחר עשרה ימים, גם קלפנו את הקליפה והבטנו בשינויים על גבי הפרי עצמו.

אתגר המים– פיתוחם של פתרונות חוסכי מים לצמחים בישראל הן צו השעה במדינה שבה המים הינם משאב יקר ערך, ועשויים להוות פתרון חלקי לחקלאים בעקבות משבר המים הפוקד את ישראל.

אנו הצלחנו להוכיח שהורמונים צמחיים מסייעים להגדלת אורך ורוחב עלי תות ומאיצים הבשלה מוקדמת של הפירות.

הפיתוח הינו שימוש בדשן ממקור צמחי אשר יאיץ את הגדילה של העלים והפירות.

תנשמות– שנה שעברה הגיעו 2 חוקרים ידועים לכפר הנוער ויצו ניר העמק, פרופסור ריצ'רד ראיד מארה"ב וד"ר מוטי צ'רטר מישראל. ד"ר צ'רטר הסביר לתלמידים שנבחרו מכל שכבת ח' על חשיבות חקר התנשמות באזורנו. תנשמות משמשות בארה"ב ובישראל כמדבירות ביולוגיות של מכרסמים בחקלאות, במטרה להפחית את השימוש ברעלים.

לאחר הרצאת מבוא קצרה התלמידים ניתחו את הצניפות תוך כדי אפיון ולמידה של מבנה השלד במכרסמים ובבני אדם. השוואת הדיאטה ממנה ניזונות התנשמות באזורים שונים ברחבי ישראל ובארצות הברית, במטרה לבחון האם חל שינוי במגוון מהן ניזונות התנשמות בהתאם לאזורים השונים. השיעור היה מרתק והתלמידים זכו לחוויה שתגרום להם להיות שגרירים של הדברה ביולוגית בכלל ותנשמות בפרט.

הקשר של חניכי הפנימייה עם המשק החקלאי בכפר, עבודת החניכים במשק החקלאי תורמת רבות לתהליכי גיל ההתבגרות כאשר במסגרת הרגילה הם לא תמיד מרגישים שייכים ובטוחים . דרך שיכולה לכוון אותם למקום אחר, שמציעה אפשרויות לגלות דברים חדשים, שמעודדת לבחור לבד איזה תחום רגשי צריך לחזק  בתהליכים ושלבים של עזרה בטבע ובאדמה החקלאית. דרך עבודת המשק החניך לומד שחשוב להתנסות ומותר לטעות , היא מחזקת את הדימוי העצמי ומלמדת כי אפשר לקחת אחריות ולתת מעצמך גם לאחרים תוך טיפול בבעלי החיים.כחלק מתפיסת הפנימייה בנושא המשק החקלאי אנו רואים חשיבות רבה לערך העבודה ולקיחת האחריות תוך עידוד וליווי החניכים לקחת חלק בפרויקטים גדולים כמו בניית גן אקולוגי שנבנה לאחרונה בכפר. רכזי הענפים משלבים למידה עיונית ומעשית על מנת לפתח ולתחזק את כלל הענפים. הדיאלוג המתפתח תוך כדי למידה בין רכזי הענפים לבין חניכי הפנימייה תוך יחס אישי ויש בה דגש על עבודת צוות.בפנימייה מספר ענפי משק העוסקים בענפים שונים , ענף  גידולי השדה ,  ענף החולש על השטחים החקלאיים של הכפר. הגידולים העיקריים הם חיטה , בצל,  פלפל, אבטיח חיטה וקטניות . החניכים שותפים לכל תהליכי הגידול מהזריעה ועד הקציר.בענף הכוורות החניכים נחשפים למחזור החיים של הדבורים , לטיפול ולתהליכי הפקת הדבש.  באורווה והרפת  החניכים לוקחים חלק פעיל בטיפול האכלה וניקיון המתחמים.

כפר הנוער ויצו ניר העמק דואג ופועל להתפתחות מקצועית של רכזי  הענפים השונים ושל עובדי המשק. כל אחד בתחומו נשלח להשתלמויות מקצועיות להעשרת הידע המקצועי, במסגרת המנהל החינוך התיישבותי וכן במסגרת משרד החקלאות ומחוז צפון. כמו כן, במהלך השנים ואף כעת כפר הנוער בשת"פ עם המנהל לחינוך התיישבותי דואג להשכלה אקדמאית בתחום החקלאות וכרגע רכז ענף הלול לומד לתואר ראשון ללימודי הסביבה והחקלאות ותעודת הוראה בתוכנית של המשק החקלאי במנהל לחינוך התיישבותי לרכזי ענפים. לאחרונה אף נשלח מרכז המשק ביחד עם מרכזי משקים מכל הארץ לסיור לימודי ולהשתתפות בשתי תערוכות בצרפת.

                                                     

רמת ההתמדה של בעלי התפקידים וכישוריהם גבוהה מאוד. הכפר דואג לגייס עובדים בעלי אוריינטציה חינוכית ומקצועית כל אחד בתחומו ואינו מתפשר בנושא. ביחד עם זאת קיים איזון  בין עובדים ותיקים לעובדים חדשים במשק החקלאי בכפר.

עלון המשק החקלאי

מצגת משק חקלאי מצטיין